Chiptuning – tuning elektroniczny sterownika silnika, ma na celu poprawę parametrów silnika, poprzez zmianę samego oprogramowania sterownika. Polega na edycji programu sterującego pracą sterownika silnikowego. Znajdujące się w programie krzywe charakterystyki, oraz mapy, są modyfikowane pod kątem zwiększenia mocy i momentu silnika. Za pomocą edycji programu można zmienić wartości takie jak np:
-maks. prędkość
-maks. obroty silnika
-doładowanie
-dawka paliwa
-kąt zapłonu
-moment początku tłoczenia
-czas wtrsyku
-oraz wiele innych (praktycznie wszystko czym steruje sterownik silnika)
Producenci silników pozostawiają pewna rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnić bezpieczeństwo jednostki napędowej w przypadkach bardzo wysilonej pracy, lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty dla silników "wolnossących" to ok. 5% oryginalnej mocy, dla silników "doładowanych" 20% a nawet 50% nominalnej mocy. Silniki benzynowe modyfikujemy z odpowiednim współczynnikiem AFR.
Cena ustalana jest indywidualnie w zależnośći od stopnia trudności, zaawansowania i producenta sterownika silnika. Przykładowe ceny:
- do 2008 r. 600-800 zł
- 2008 - 2014 r. 800-1000 zł
- od 2014 r. 1000-1500 zł