-

     Chiptuning – tuning elektroniczny sterownika silnika, ma na celu poprawę parametrów silnika, poprzez zmianę samego oprogramowania sterownika. Polega na edycji programu sterującego pracą sterownika silnikowego. Znajdujące się w programie krzywe charakterystyki, oraz mapy, są modyfikowane pod kątem zwiększenia mocy i momentu silnika. Za pomocą edycji programu można zmienić wartości takie jak np:

 

-maks. prędkość

-maks. obroty silnika

-doładowanie

-dawka paliwa

-kąt zapłonu

-moment początku tłoczenia

-czas wtrsyku

-oraz wiele innych (praktycznie wszystko czym steruje sterownik silnika)

 

     Producenci silników pozostawiają pewna rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnić bezpieczeństwo jednostki napędowej w przypadkach bardzo wysilonej pracy, lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty dla silników "wolnossących" to ok. 5% oryginalnej mocy, dla silników "doładowanych" 20% a nawet 50% nominalnej mocy. Silniki benzynowe modyfikujemy z odpowiednim współczynnikiem AFR.

 

     Cena ustalana jest indywidualnie w zależnośći od stopnia trudności, zaawansowania i producenta sterownika silnika. Przykładowe ceny: 

 

- do 2008 r. 600-800 zł

- 2008 - 2014 r. 800-1000 zł

- od 2014 r. 1000-1500 zł

- - - - - - -